SYNSPUNKTET

Au revoir, SILMO, it’s been a blast!

Heldige oss! SILMO er en internasjonal begivenhet for alle som er opptatt av brilletrender, og et eventyr for oss i Stavanger og Jørpeland Optikk som får nyte disse inspirerende dagene i den franske hovedstaden. I år var det Siri, Else Marie og Anette som dro – her forteller de litt om turen og masse hva du kan glede deg til i året som kommer.

Vi ankommer Paris en nydelig høstdag i slutten av september. Den første kvelden begynner vi forsiktig, med en byvandring gjennom Passage du Grand Cerf, over Pont Neuf, gjennom Latinerkvarteret og forbi Notre Dame i ruiner – det synet gjorde virkelig inntrykk.

Dagen etter er vi av gårde med toget klokken 9 til Parc des Expositions Villepinte, hvor SILMO finner sted.

 

Lindberg Vi starter med dansk design og møter Marthe, Lindbergs eneste norske selger. (Hun kommer forresten til butikken i Østervåg i november, følg med på Facebook for dato.) Nyhetene som presenteres her, viser at brilleglassene nå blir større, transparente farger dominerer og kosmetisk fargede glass er gjennomgående. Lindberg satser igjen stort på garnityr, Spirit-serien, men leverer også andre nyheter: Stor pilot til dame, Strip – store kombobriller i transparent og Now, hvor gode modeller utvides med flere størrelser. Lindberg-kolleksjonen er gedigen. På den ene timen rekker vi bare å skumme fløten, så nyheter og hvordan Lindberg ser trendene er det viktigste for denne gang. Vi avslutter med en reise gjennom et persepsjonsrom, et mørkt speilrom fylt av lyder, lys, stemmer, brilleglass, spill, synsinntrykk og farger. Vanskelig å beskrive, kjempekult å oppleve.

Ahlem Ahlem er neste stopp på programmet. Vi har gledet oss til dette og har store forventninger – Ahlem er et merke som er populært hos oss, både blant kunder og ansatte.

Standen er dobbelt så stor som tidligere, og innredet som deres brand store på Venice Beach.

Kolleksjonen består av 60 % titan i gullplett og 40 % acetat. Nyhetene i gullserien, gult gull, hvitt gull og rosegull, er inspirert av 90-tallet. Det er også godt å se at de har fått flere modeller til herre. Langtidslagret acetat fra Mazzucchelli i nydelige transparente farger kler nordisk hud perfekt. Brillene er røffe. Lekker blå, bringebær rød, flaskegrønn og som alltid brun og sort.

Her treffer de veldig godt både på design og materialvalg, syns vi. Som grunnlegger Ahlem Manai Platt selv sier: «Alle tilknyttet Ahlem legger hjertet og sjelen ned i hver eneste brille». Det merkes – de har en stabilitet og finish du ikke finner hos mange andre designere. Ahlem Platt selv er i fantastisk humør, ler, prater og koser seg. Vi liker både menneskene bak dette merket og produktene. Resultatet er 44 nye Ahlem å glede seg til.

 

Cutler and Gross Rett over gangen finner vi enda en av våre favoritter. Islandske Gudlin og sjefsdesigner Marie Wilkinson fra Cutler and Gross stråler og møter oss med utstrakte armer. Marie forteller om året 1969, månelanding, Woodstock og selvsagt grunnleggelsen av Cutler and Gross. Inspirasjonen er hentet fra Summer of 69, med fargenavn som red mini, black taxi, whiskey og prawn coctail. Fargene er fab, brillene er oversized, bold D-shape, og line D frame er noen av fasongene. Suveren passform. Kler både tøffe herrer og flotte damer. Vi tar med oss 20 nyheter fra Cutler and Gross.

 

Dita Neste stopp på programmet er Dita Eyewear. Her møter vi vår gode venn John Beyer og får for første gang hilse på Ditas sjefsdesigner. Litt gull og glam i rundt eller square til stilige karer eller klassiske jenter som liker litt enkel luksus og cateye. Fargene er gull, sort og brun. Kvaliteten er topp og uttrykket er flott. 19 nyheter på vei.

Moscot Så haster vi av gårde for å treffe Moscot. Generelt er det klassiske enkle farger og fasonger i denne kolleksjonen. Lemtosh leveres i nok en ny farge: lyseblå/crystal. Uttrykket er tøft, logofritt og 99 % acetat. Like godt likt av unge som voksne. Liker du kule briller, liker du sannsynligvis Moscot. Vi supplerer farger og størrelser. 50 nye briller på vei til butikken.

Marcolin Den enorme standen til Marcolin er siste møte for kvelden. Her forhandler de hele 31 merker, med Omega og Victoria Secret som siste tilskudd. Tom Ford og Tod’s leverer hovedsakelig nyheter i metall. Tom Ford-kolleksjonen har nå endret seg fullstendig: Stort, veldig stort, og mer fargerikt enn på lenge. Stikkordene er lavendel, bringebær, 90-talls og metall. 40 nye Tom Ford og 7 nye Tod`s vil komme i løpet av høsten og starten av 2020.

Klokken er blitt 18.30, og vi må sprinte tilbake til byen for å nå reservasjonen på Odette på Rue du Pont Neuf. Nå er god mat og drikke vel fortjent, kjennes det ut som. Travel, men kjekk og inspirerende dag. Det er godt å legge hodet på puta i kveld.

Lørdagen har vi fri, og dagen nytes med shopping, lunsj, pannekake og kaffe i Paris i nydelig vær og 20 grader. Deilig! Da gjør det ingenting at søndagen møter oss med skikkelig regnvær, vi setter kursen mot Parc des Expositions Villepinte og er klare for en ny, travel dag

 

Barton Perreira Søndagen starter hos teamet til Barton Perreira, som presenterer 8 nye farger. Acetat i en nydelig  petroleumsfarge skiller seg ut, en flott farge for oss med nordisk hud. Isblå i kombinasjon med sølv er en annen ny farge i år. Ellers viderefører de den flotte grønnfargen som har vært veldig populær hos oss,  til flere modeller. Modellene er klassiske og enkle, og firkanta og gode eksisterende runde modeller utvides i flere størrelser.  Barton Perreiras markedsstunt for 2020 handler om «NO TIME TO DIE», og både James Bond og filmens store skurk bruker solbriller fra Barton Perreira. De små skurkebrillene er rå, og vi bestiller alle sammen. Hvem vil vel ikke stjele James Bond-stilen? 50 nyheter på vei i løpet av høsten.

Paul and Joe Little Paul and Joe Little er en bedårende nydelig kolleksjon i flotte lyse transparente farger til både gutt og jente. Stengene er så detaljerte på innsiden at vi smelter helt. Dette var gøy. Gleder oss til å se disse på våre søte små kunder. Til de litt eldre har de en ny rund metall i gull, blå og sort. 32 lekre Paul & Joe Little på vei.

Oliver Peoples Oliver Peoples har lagt standen på mesaninen utenfor området, så vi må gå et stykke. De presenterer blant annet en eksklusiv Silmo-kolleksjon, Limited Edition, med kun 70 av hver. 3 titanium og 2 plastmodeller fanger vår interesse, disse gleder vi oss til å vise fram.  Ellers har de sine gode klassikere Gregory Peck, O`Malley, Finley og Riley og nykommeren Cary Grant, som både vi og kundene våre liker.

Alain Mikli Alain Mikli satser på neonfarger denne sesongen og presenterer et fargerikt showroom. Det treffer ikke helt hos oss, og vi bestemmer oss for å avvente til neste sesong.

 

Garrett Leight Garrett Leight kommer med fargeoppdateringer på gode modeller, en ny metall innfatning i gull og ellers mer fokus på de firkantede acetatbrillene. Fine farger og bra briller til en fornuftig pris. Perfekt for unge voksne. Et veldig trivelig og arbeidsomt team står bak dette merket, og vi er trygge på at alt de lager, fungerer i butikken. 50 nyheter herfra.

 

Fleye «Vår» kjære Hanne, en av Fleye-grunderne, møter oss med åpne armer og en god klem. Herfra har vi tatt med oss store gode damemodeller som med sine rene Beta-Titanium-linjer blir riktig så nette på, samt en del rundere acetat og carbon/wood modeller med flotte blanke titanstenger i blant annet rose. Nydelige! I tillegg fikk vi se Signature-kolleksjonen, et flott skue som må vurderes til neste anledning. Vi gleder oss til minst 20 nye Fleye som snart er på vei til Jørpeland.

 

SALT Sea, Air, Land, Timeless: Brillene fra California er inspirert av de flotte fargene fra solkysten. Ellers er det lite nytt å melde hos Salt denne sesongen, de fortsetter med gode modeller. En av hoveddesignerne og medeierne har tatt seg en pause og lever glade dager på bølgene med surfebrettet. California, ass! Som oppladning til messen har hele Salt-teamet bodd i Cabanas des Grands Chenes og er sprudlende glade etter 4 dager i trehytter i villmarka utenfor Paris. Rett ved golfbanen, vel og merke … 19 fine briller blir med til Østervåg, mens Jørpeland prøver merket for første gang og starter spent med 12 modeller

Hva er så trendene for 2020? Konklusjonen er at i alle fall metallinnfatninger kommer for fullt. Gjerne oversized firkantede. Øyenbrynene skal definitivt innenfor rammen nå. Det er fortsatt mest gull og sølv, noe svart, men ellers et hint av farge, bringebær, grønn, lavendel, blå. Acetaten blir kraftigere, større, mer fargerik eller helt lett i transparente farger. 90-tallet slår ut i full blomst.

I fjor så vi en tendens til at brillene skulle bli smalere, men her har bransjen snudd helt: Jo større jo bedre. Vi får se hvor det bærer hen.

Eventyret er over, vi skal hjem og toget er overfylt. Vi står som sild i tønne, og trangere blir det. Er det noe vi har lært i Paris, er det at selv om det ser fullt ut på toget, er det alltid plass til flere. Det er kjekt å avslutte kvelden sammen med vår gode venn John Beyer på favorittrestauranten Chez Paul i Bastille, og helstekt lammeskulder får oss alle til å glede oss litt til jul.

Hjemturen tar 13 timer, men det er en annen historie. En supertravel, sosial og fantastisk helg er over, og vi gleder oss til å vise dere alt det fine nye som kommer!

Anette, Else Marie og Siri.