SYNSPUNKTET

Bli med og stump røyken i oktober – for synets skyld!

Røyker du? Da har vi én god og én dårlig nyhet til deg.

Den dårlige først: Røyking kan skade synet ditt. I verste fall kan det gjøre deg blind.

Mange er ikke klar over at røyking kan skade synet, men synet ditt er helt avhengig av god blodsirkulasjon, en sirkulasjon som svekkes hvis du røyker. Røykere har også fire ganger så høy risiko for aldersrelatert makuladegenerasjon (øyesykdom som svekker skarpsynet) enn de som ikke røyker. I tillegg gir det dobbel risiko for grå stær, øyebetennelse og tørre øyne. Risikoen øker også for diabetes 2, en sykdom som fører til endringer på netthinnen og kan gjøre at synet ditt svekkes eller forsvinner helt.

Så til den gode nyheten: Røykeslutt kan redde synet ditt! Og oktober – eller Stopptober – er et perfekt tidspunkt for å slutte!

Endelig Stopptober!

Denne måneden er det ekstra stor sjanse for at optikeren din spør om du røyker. Oktober er nemlig den måneden i året hvor Norges Optikerforbund og Helsedirektoratet sammen prøver å motivere og hjelpe de 800 000 røykerne i Norge litt ekstra til å slutte å røyke.

Visste du at hvis du klarer å la være å røyke i 28 dager, har du femdoblet sjansene for å lykkes?

 

Tips til deg som vil slutte

Før du slutter

​For noen vil det være viktig med god planlegging når en skal slutte å røyke, for andre er det mest riktig å kutte tvert.

  • Gj​​​​​​​​​​ør om på røykevane​ne fram til sluttedatoen.
  • Røyk andre steder og til andre tider enn det du er vant til.
  • Unngå å ta med kaffekoppen, avisen eller telefonen når du skal røyke.

Dette vil hjelpe deg med å bryte vaner og å trappe ned.

Gode grunner gir god motivasjon

Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvorfor vil du slutte å røyke?
  • Hva kommer du til å tjene på det?
  • Hva gleder du deg mest til?

Skriv ned alle grunnene du kommer på, og ha dem lett tilgjengelig de dagene der du ikke føler deg like motivert.

Røykere har fire ganger så høy risiko for aldersrelatert makuladegenerasjon (øyesykdom som svekker skarpsynet) enn de som ikke røyker.

Planlegg for røyksuget

Et røyksug går som regel over etter noen minutter. Planlegg hva du skal gjøre i stedet for å røyke når du får røyksug. Det kan være alt fra å drikke et glass vann til å ringe en venn eller gå en tur.

På sluttedagen – slutt helt!

Ikke ta ett eneste trekk. Alle abstinensplager du kan oppleve etter at du har sluttet å røyke, går over – bare du ikke røyker. Dersom du røyker av og til, blir du aldri kvitt røyksuget.

Gruer du deg for nikotinabstinens? Bruk dagene i forkant til å snakke med fastlegen eller apoteket om ulike typer hjelpemidler. Lytt gjerne til anbefalinger fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.

 

Nedturen går over

Det er verst de første dagene, men i løpet av 2–4 uker er abstinensplagene over for de fleste. Nikotinlegemidler eller reseptbelagte legemidler kan lindre abstinensplager.

Du kan få en nedtur og tenke at alt føles tungt og trist mens kroppen og hjernens belønningssystem omstiller seg til livet uten nikotin. Men det går over om du holder ut og søker støtte hos dem rundt deg. Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine – gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte eller snuste. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og snuser, og at du synes det er ok! Bildet du lager forteller deg at det går bra! Gjør dette så ofte du kan.

 

Røyksuget går som regel over etter noen minutter. Planlegg hva du skal gjøre istedenfor å røyke når du får røyksug. En skål med frukt, en kopp med noe varmt i kombinert med frisk luft kan være en fin distraksjon.

Ta vare på kroppen med mat og drikke

De første ukene etter røykeslutt kan blodsukkeret være ustabilt, og derfor er det viktig å spise ordentlig og regelmessig. Fire måltider og mellommåltider som for eksempel frukt eller et knekkebrød anbefales. Tenk over hva du spiser om du er redd for å gå opp i vekt.

Drikk vann som tørstedrikk og oftere enn vanlig. Ved røyksug hjelper det også å drikke et par glass vann. Husk at et røyksug kun varer i noen minutter. Vær mer fysisk aktiv enn du pleier. Gåtur i raskt tempo lindrer abstinensplagene og motvirke vektoppgang.

Tenk gjennom hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne «hvis-så»-planer:

  • Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke.
  • Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann.

De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da. Begynn i det små og ta en dag av gangen – plutselig har du holdt deg 28 dager!

Belønninger

Premier deg selv for at du holder fast ved beslutningen. Sett av pengene som du ellers bruker på røyk til å kjøpe noe du ønsker deg, eller spar til langhelgen du lenge har drømt om. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.

Bruk legemidler eller annen hjelp

Nikotinlegemidler lindrer abstinensplager ved røykeslutt og dobler sjansen for å lykkes. Det er viktig å følge anbefalt dosering. Den vanligste feilen ved bruk av nikotinlegemidler er å bruke for svak dosering. Spør på apoteket. Det finnes også reseptbelagte legemidler som lindrer abstinensplager og demper røyksug. Spør fastlegen din om dette.

Du kan få veiledning om røykeslutt på frisklivssentralen i kommunen

Lurer du på noe om øyehelse og røyking, er det bare til å stikke innom.

Lykke til med røykeslutt – du kommer ikke til å angre!

Husk å belønne deg selv! Begynnelsen er ofte verst, så pass på å gi deg selv belønninger underveis. Lykke til!