Synspunktet

Høstlig inspirasjon i øst

I stedet for det årlige besøket på optikkmessen Silmo i Paris, satte vi oss i bilen og dro til Oslo for å finne frem til internasjonale godbiter og spennende nyheter. 

Digitale hjelpemidler har vært viktigere enn noen gang i 2020. Men…

Vi får rett og slett ikke de samme sanselige opplevelsene gjennom en skjerm. For å finne frem til spennende produkter fra nisjemerkene, og hilse på nyheter fra både eksklusive og bestselgende kolleksjoner, satt vi snuten østover, sier avdelingsleder i Stavanger Optikk, Siri.

Annerledes bagasje
Sammen med daglig leder Anette, satte hun av sted, lastet med håndsprit, medisinske munnbind og engangshansker.

– All ære til representantene som reiser rundt og presenterer brillekolleksjoner i de utfordrende tidene vi har nå, med karantene, koronatesting og ulike koronarestriksjoner i de nordiske landene, sier Siri.

Bilde av norsk natur tatt ut frontruta fra passasjersiden

I bilen, lastet med håndsprit, på vei til Oslo. 

(Foto: Siri)

Fransk møte
Vårt første Oslo-møte var med Mimi, som ga en presentasjon av «Anne & Valentin».

– Allerede etter første brett var vi veldig entusiastiske. Brillene vi prøvde satt utrolig godt på, sier Anette, som beskriver en enorm kolleksjon med et vell av farger:

Her er duse, mørke og transparente farger. Himmelblå, rosa, rødt, gull og helt spesielle, crazy fargekombinasjoner. Skikkelig eyecandy! Vi bestilte 41 nyheter fra den spennende kolleksjonen.

(Foto: Anette og Anne & Valentin)

Nytt fra «Ahlem»
På nydelige Amerikalinjen ventet Gudlin med en presentasjon av «Ahlem», «Cutler & Gross» og «Little Furniture Assemblage».

Designer Ahlem Platt flytter nå tilbake til Paris, etter en tid i Los Angeles. Bransjestandarden i California med null kundekontakt blir for kostbart. Likevel har Ahlem, med god økonomi i selskapet, fått tid til å prioritere design og nyheter, samtidig som hun har ansatt en ny medarbeider som skal jobbe videre med markedet i Amerika og Asia, sier Gudlin, som fremhever disse observasjonene fra «Ahlem»:

Ahlems nye serie, herre- og damebrille
  • Hengsler i 5 ring gullplett fremfor 3 ringer i stål
  • 8 mm acetat fremfor 6 mm
  • Nye transparente farger
  • Gullkolleksjonen utvider bestselgeren Madeleine til en større størrelse
  • 90-tallslinjer og stangtips som ikke lugger
  • Kjekke nyheter til herre

(Foto: Ahlem)

Synlig fra «Cutler & Gross»
Britiske «Cutler & Gross» dedikerer en hel serie til gamere, nerder og hardtarbeidende analytikere.

– De ønsker å nå dem som ikke nødvendigvis trenger briller med styrke, men som likevel trenger å opprettholde melatoninproduksjonen i kroppen og sove godt om natten, og som derfor ønsker å beskytte seg mot blått lys fra skjermer og lysrør, sier Gudlin, som fremhever dette fra merkevaren:

eldre dame med grått hår ler og har på seg briller
  • Ferdig produsert med filterglass
  • Nye farger på kjente modeller og justeringer av størrelser
  • Rene og fine farger i rødt, blått, grønt, brunt og sort
  • Kraftige modeller som alltid skal synes

(Foto: Cutler & Gross)

90-tallets striper og farger sto «Little Furniture Assemblage» for, med sine håndlagede brillesnorer i lær. Må oppleves!
(Foto: Little Furniture Assemblage)

Hyggelig gjensyn
Siste stopp i hovedstaden var Briskeby Optikk på Frogner.

– Våre herlige Oslo-kollegaer og hunden Heidi var et ytterst gledelig gjensyn i en tid der bransjekontakten er minimal. Er du i Oslo anbefaler vi et besøk i butikken som ligger like bak slottet, forteller Siri.

Tilbake i Stavanger er vi fulle av ny inspirasjon. Kom gjerne innom for å høre mer om nyhetene!