SYNSPUNKTET

Se, så godt!

Fikk du høre at du måtte spise opp de litt kjedelige gulerøttene på tallerkenen da du var liten? Gjett om øynene dine er glade for det i dag!

De fleste vet at det er viktig å spise sunt og variert, og at fem om dagen er bra. Men ikke alle vet at også synet påvirkes av hva du spiser. Riktig kosthold kan faktisk forebygge flere typer øyesykdommer. I tillegg er jo et sunt kosthold viktig for andre deler av kroppen, og kan forhindre livsstilssykdommer som igjen har innvirkning på synet ditt, som for eksempel diabetes.

Spis frukt og grønt med sterke farger
En fin huskeregel er å gå etter de sterke fargene i grønnsaksdisken. Jo sterkere farger, jo mer antioksidanter, nemlig. I den grønne avdelingen er grønnkål, spinat og brokkoli smart å plukke med seg. Av røde godsaker er paprika, rødbeter, reddiker og tomater kjempefine kilder til den kraftige antioksidanten lykopen. Appelsiner, gulerøtter, gresskar og søtpoteter inneholder både antioksidanter og vitamin C, så pynt gjerne tallerkenen med noe oransje hver dag. Blått og lilla må vi heller ikke glemme ­– gjerne som bær på dessert eller i smoothie: Bjørnebær, solbær og ikke minst de norske blåbærene inneholder alle sammen antioksidanter som er viktige for øyehelsen din.

Får du i deg nok sink?
Sink er viktig for blant annet nattesynet ditt. Heldigvis er det ganske enkelt å få seg nok: Både fisk, kjøtt og melkeprodukter er gode kilder til sink. Egg inneholder også mye sink, så start gjerne dagen med et nykokt egg eller en liten omelett!

Tablett eller kotelett?
De aller fleste næringsstoffer gjør jobben best når de kommer i sin naturlige form – som fisk, kjøtt, frukt og grønnsaker. For noen kan kosttilskudd likevel være et godt alternativ. Er du veganer eller vegetarianer, kan det for eksempel være smart å ta tilskudd av sink. Noen vitaminer og mineraler kan imidlertid være skadelige i for store doser, så sjekk gjerne med legen din før du begynner å ta kosttilskudd.

Er du veganer eller vegetarianer, kan kosttilskudd være et godt alternativ til for eksempel egg.

Og du: Frossent er helt fint!
Frosne grønnsaker er et supert, enkelt alternativ når du ikke har tid til å handle. I dag er fryseteknologien så bra at varianten du finner i fryseren gjerne er minst like næringsrik. I tillegg er de ferske grønnsakene kanskje fraktet langveisfra med fly eller båt og har mistet store deler av næringsstoffene på veien.

De frosne grønnsakene, derimot, kommer ofte fra nærmiljøet og er frosset ned kort tid etter at de ble høstet.

Kilde: forskning.no
Bilde: unsplash.com